Uživatelské nástroje

Nástroje pro tento web


generace

Rozdíly

Zde můžete vidět rozdíly mezi vybranou verzí a aktuální verzí dané stránky.

Odkaz na výstup diff

generace [2017/11/10 18:30] (aktuální)
betka vytvořeno
Řádek 1: Řádek 1:
 +====== My jsme budoucnost !/? ======
 +Asi se to říká vždycky o dospívajících. Tahle generace mladých je úplně marná. Nic je nebaví, nic je nezajímá, jsou pořád na těch fejsbucích (dobře, tohle se říká až o nás)… prostě s nimi nic není. ​
 +\\
 +\\
 +A je pravda, že se to tak může někomu skutečně jevit. Poslední dobou mám ale čím dál silnější pocit, že to není //jen// naše vina a proto mi dovolte moji-naši generaci krátce obhájit. ​
 +\\
 +\\
 +V podstatě jde o apel na učitele. Chtěla jsem něco takového zformulovat,​ až když budu mít maturitu v kapse, ale tak dlouho bych to v sobě dusit nevydržela. Jde o můj osobní pocit, že se ve škole věnujeme ne tak potřebným věcem a na ty důležité pak nezbývá čas. A kde jinde bychom se to měli dozvědět, než ve škole? Trápí mě dvě konkrétní věci.
 +\\
 +\\
 +==== 1. jak dlouhé měl Alexandr Veliký fousy? ====
 +Ano, až do takových detailů se v dějepise dostáváme. Skoro tři měsíce se v prváku věnovaly pravěku, další rok pak starověku, z toho čtyři měsíce Římu. Ano, jsou to opěrné body evropské kultury, ale my na gymplu máme dějepis jen do třeťáku (což je u nás letos). A když jsme teď (půlka listopadu) na začátku 18. století, kolik myslíte, že nám zůstane času na obě světové války a dění po nich? 
 +\\
 +\\
 +Především dvacáté století je přeci určující pro náš život dnes. Ne to, jaká byla společnost za císaře Nera nebo jaký typ oppida si stavěli Keltové. Jistěže to jsou zajímavé historické poznatky a minimálně pro společenskou konverzaci je výhoda je znát, ale dnes už nás neovlivňují absolutně ničím.(!) Stejně jako to, co byla fronda nebo ve kterém roce probíhala válka o španělské dědictví. Nebylo by lepší se učit o tom, jaké příčiny měla 1. světová válka, o nástupu Hitlera k moci nebo o pozadí Studené války?
 +\\
 +\\
 +Generace našich rodičů alespoň zčásti vyrůstala za komunismu, ale my pravděpodobně ve škole nikdy nedospějeme k tomu, proč se dostali komunisté v roce ‘48 k moci a jaký byl v Československu život následujících čtyřicet let.
 +\\
 +\\
 +Jde mi o to, že lidé, kteří se o historii zas tak moc nezajímají,​ nemají možnost se tyto věci dozvědět jinak, než že jim budou řečeny a vysvětleny právě ve škole. Tohle naštěstí není můj případ, ale ne všichni mají takové rodinné zázemí, aby si o těchto věcech povídali doma. A to nemyslím nijak zle. Je přeci přirozené,​ že ne všichni mají přehled o všem a že každý rodič nemůže mít znalosti o celém dvacátém století a o pozadí historických událostí, které se v něm odehrály.
 +\\
 +\\
 +Kdo tyto znalosti ale má a je placený za to, aby nám je předal, je učitel dějepisu //(a tím myslím učitele dějepisu obecně)//. A samozřejmě,​ že jako to má každý rodič jinak se svým historickým přehledem, tak i každý učitel má jinak nastavené priority ve svém učícím plánu. A pokud se v některých školách daří podrobně probrat minulé století, jsem za to nesmírně ráda. Ale většinou to tak spíše není. Takže: prosím, učte nás o dvacátém století! Na internetu je dnes už tolik různých videí a pořadů o světových válkách, dění před nimi a po nich, že byste mohli celou hodinu pouštět jen ta videa a sami neříct ani slovo. A jen hrstka lidí si je pustí sama od sebe. 
 +\\
 +\\
 +Pokud nám nikdo neřekne, jak zajímavé události dvacátého století byly, pak se o ně nikdy nebudeme zajímat, nebudeme o nich nic vědět a bude nám to jedno. A pak s námi opravdu už nic nebude. ​
 +\\
 +\\
 +==== 2. Babiš je vtipný ====
 +To, že nevíme nic o událostech minulého století souvisí také s tím, že nechápeme některé skutečnosti dneška. Třeba proč by mělo být špatné, že byl Babiš agentem StB. 
 +\\
 +\\ 
 +To zase patří spíš do výuky občanky, základů společenských věd, občansko-společensko-vědnímu základu nebo jak se dneska ten předmět může ještě jmenovat. Každý den na nás na internetu vyskakují desítky titulků, do hodiny se objeví parodie na výsledky voleb nebo se o tom jednoduše mluví úplně všude. Kde se o tom ale nemluví téměř vůbec, je zase ta prokletá škola. To by mělo být místo, kde se dozvíme, co se vlastně děje, proč se to děje, jaké to může mít následky apod. Opět - pokud se tomu člověk nevěnuje sám od sebe, nemá jak pochopit souvislosti událostí, které hýbou republikou, Evropou nebo světem. A pak se stane, že zní chodbami gymplu věci jako "​Babiš je vtipný",​ "se Zemanem je sranda"​ nebo "budu volit ANO, protože mají velké procento hlasů při volbách"​. //​(autentické věty, co jsem zaslechla nebo si přečetla, bohužel)//
 +\\
 +\\
 +A kdo jiný, než učitel občanky by si s námi měl o hodině probrat, co je vlastně Babiš zač, co je kauza Čapí hnízdo, jak to bylo s Peroutkovým článkem nebo co se děje při současném sestavování vlády. ​
 +\\
 +\\
 +Škola nás má připravit na život. Ale stále víc mi připadá, že na tu základní věc - všeobecný rozhled nás nepřipravuje vůbec. Možná, že se mýlím. Možná, že to je jinde lepší. A zároveň netvrdím, že ten nezájem a neznalost není i naše chyba. Jenom bych ale chtěla, aby se \\
 +  *  učitelé zamysleli nad stylem a smyslem výuky. Jestli je lepší do nás hustit vzorce, konstanty a data, nebo z nás vytvářet lidi s všeobecnými znalostmi, se zájmem o dění a s chutí o věcech mluvit, přemýšlet a případně se je pokoušet změnit.
 +  * ostatní lidé zamysleli před tím, než začnou naši generaci hodnotit, případně hned odsuzovat. Možná by nebylo od věci s námi strávit nějaký čas, mluvit o problémech a věcech dneška, místo abyste nás hned označili za //​nejhorší generaci//. Nemusíte vědět všechno. Stačí, když nám ukážete, že bychom neměli tyhle věci v našem životě opomíjet. ​
 +  * moji vrstevníci uvědomili, ​ že to je asi skutečně na nás. My jsme budoucnost. Pokud v nás nestihli učitelé probudit zájem o svět za posledních (v našem případě) sedm let, už to asi do maturity nestihnou. Musíme se sami začít ptát, možná až vyptávat. Ukázat ostatním, že to s námi není marné, že stojíme za to, aby s námi mluvili, aby nás považovali za plnohodnotné partnery v dialogu. \\ \\
 +Když si uvědomíme problémy a souvislosti v dnešním světě, máme šanci ho změnit.
  
generace.txt · Poslední úprava: 2017/11/10 18:30 autor: betka